Uczymy sprawczości! Warsztaty, wykłady, filmy online dla nauczycieli i uczniów

Filmy dokumentalne w szkole. Zapraszamy nauczycieli z województwa kujawsko-pomorskiego.

IDEA

Filmy dokumentalne są doskonałym narzędziem edukacyjnym - uczą ciekawości, ale również sprawczości. W projekcie mogą wziąć udział nauczyciele z województwa kujawsko-pomorskiego, do czego gorąco zachęcamy!

Zapisy: https://forms.gle/7hwj2hzzdgdndbNB7

Podczas warsztatów pokażemy, jak wykorzystywać kino dokumentalne na lekcjach szkolnych i jak przygotować intrygujące lekcje w oparciu o filmy. Naszym celem jest zapoznanie Państwa z kreatywnymi i nowoczesnymi technikami prowadzenia lekcji, a także wsparcie w budowaniu poczucia sprawczości obywatelskiej wśród uczniów. Uważamy, że filmy dokumentalne mogą doskonale wspierać zaangażowanie i tworzenie zrównoważonego środowiska wokół nas oraz rozwijać empatyczne podejście do drugiego człowieka i natury.

W ramach programu, nauczyciele z każdego poziomu wezmą udział w następujących częściach programu:

Część I. dla nauczycieli 

  • wykład i warsztat z tworzenia narzędzi edukacyjnych o tematyce ekologicznej

  • wykład i warsztat z tworzenia narzędzi edukacyjnych o tematyce psychologicznej

 

Część II. dla nauczycieli i uczniów

  • wspólne oglądanie 2 filmów dokumentalnych i testowanie z uczniami narzędzi edukacyjnych wypracowanych na warsztatach. 

Filmy prezentowane w programie pochodzą z największego festiwalu filmów dokumentalnych w Polsce Millennium Docs Against Gravity, który prowadzi również program edukacyjny Akademia Dokumentalna.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030.
 

DLA KOGO I JAK SIĘ ZAPISAĆ:

Program jest skierowany do nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z województwa kujawsko-pomorskiego. Program jest w całości prowadzony ONLINE.

Czekamy na Państwa zgłoszenia do 10 października. Prosimy o wypełnienie formularza.

Zapisy: https://forms.gle/7hwj2hzzdgdndbNB7

Ze wszystkich zgłoszeń wybierzemy grupę 15 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nauczyciele, którzy dostaną się do programu, zobligowani są do wzięcia udziału w dwóch wykładach i dwóch warsztatach oraz obejrzenia dwóch filmów dokumentalnych ze swoimi uczniami. Na koniec otrzymają certyfikat ukończenia programu.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

CZĘŚĆ I.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VIII
 

1. Działania wokół filmu: “Szkolny ogródek” w reżyserii Marka Verkerka

Nie wszystkie dzieci wiedzą, skąd się biorą warzywa, które mają na talerzu. W Niderlandach system ogródków przyszkolnych ma ponad stuletnią tradycję. Film jest doskonałym przykładem doświadczania bliskości natury w czasie lekcji i wspólnego działania.

19 października, godz. 17:00-18:30 (platforma Zoom)

Wykład: Ogródki edukacyjne - przestrzeń do nauki interdyscyplinarnej 

Coraz popularniejsze ogródki edukacyjne działające przy szkołach i instytucjach to miejsca, w których dzieci mogą poznawać ogrodnictwo, uczyć się przyrody, prowadzić eksperymenty, a przy okazji zdobywać wiedzę z zakresu innych przedmiotów i zyskiwać poczucie sprawczości. Podczas spotkania opowiemy, jak działają takie ogródki edukacyjne.

Prowadzący:

Paulina Jeziorek - edukatorka, założycielka ogrodów społecznych

Tomasz Ordza - nauczyciel przedmiotów ścisłych, podróżnik w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador programu eTwinning w Polsce, nominowany do tytułu Nauczyciela Roku 2019.

26 października, godz. 17:00-19:30 (platforma Zoom)

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu 

Zagadnienia związane ze zmianami klimatu z założenia są interdyscyplinarne, a ich omawianie wraz z uczniami musi być dostosowane do poziomu edukacyjnego. W edukacji ekologicznej preferowane są aktywizujące formy i metody pracy, w tym metoda projektowa.

Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną założenia i efekty autorskiego projektu pt. „Local and global change Agents”. Projekt ten został nagrodzony jako projekt roku eTwining w kategorii zmiany klimatu w Portugalii. Główną osią oddziaływania podczas spotkania będzie także omówienie i zaprojektowanie działań na rzecz bioodpadów i ich znaczenia dla środowiska. Na kanwie omówionych treści, podczas warsztatu, zespołowo zaplanujemy możliwość przeprowadzenia przez uczniów śledztwa ekologicznego. Powstały szablon dochodzenia uczniowie będą mogli wykorzystać podczas zajęć szkolnych.

Prowadzący: Tomasz Ordza
 

2. Działania wokół filmu: “Królowa pszczół” w reżyserii Ellen Vloet

Masz 10 lat i dowiadujesz się, że pszczoły mogą na zawsze zniknąć z naszego świata. Co robisz? Dzwonisz do przyjaciół i zaczynasz działać! Tak, to prawda – rzadko się to zdarza, ale Pien właśnie to zrobiła. Rozdaje sąsiadom informacyjne ulotki, ma własne ule na podwórku, a jej największym marzeniem jest zabranie pszczół na pole rzepaku. Pen walczy nie tylko o pszczoły, ale również o swoje zdrowie – choruje na raka. Lekarze są jednak dobrej myśli.

16 listopada, godz. 17:00 -18:30 (platforma Zoom)

Wykład: Jak wspierać uczniów doświadczających kryzysu?

Będziemy rozmawiać o tym, w jaki sposób można dawać wsparcie dzieciom, które przechodzą trudne chwile w swoim życiu osobistym np. gdy są chore czy doświadczają różnego rodzaju straty. Jak z nimi rozmawiać, co im pomaga - jaką rolę w procesie wsparcia odgrywa kontakt z naturą i działania aktywistyczne?

Prowadząca:

Patrycja Rzepecka - psycholog, zajmuje się diagnozą rozwoju dziecka. W Akademickim Centrum Psychoterapii Uniwersytetu SWPS prowadzi terapię dziecięcą.

23 listopada, godz. 17:00-19:30 (platforma Zoom)

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu

Czy nasze dzieci mogą stać się współczesnymi bohaterami, walczącymi o własne zdrowie, często nawet o życie, własną przestrzeń do rozwoju, działań prospołecznych,  indywidualizm, a nawet planetę? Podczas warsztatów będziemy analizować film i wydobywać z niego treści, które mogą nam się przydać na lekcjach i wdrażają do edukacji ekologicznej, ale również emocjonalno-społecznej. Wspólnie zastanowimy się, jak kształtować u uczniów inicjatywę, współdziałanie i poczucie odpowiedzialności za innych. Pretekstem do naszych aktywności będzie film “Królowa pszczół”. Nauczyciele biorący udział w  warsztacie otrzymają szkielet scenariusza, który wspólnie będziemy opracowywać. Dowiemy się, jak kreatywnie wykorzystać nowe narzędzia i stworzymy zadania w aplikacji Genially oraz szablon mapy myśli na tablicy Jamboard.

Prowadząca: Zyta Czechowska - nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka. Nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019 w konkursie organizowanym przez "Głos Nauczycielski".

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

1. Działania wokół filmu “Ostatnie pokolenie” w reżyserii Mikołaja Borowego

Zdaniem naukowców w 2030 roku uruchomimy reakcję łańcuchową, która oznaczać będzie koniec naszej cywilizacji. To brzemię popycha bohaterkę filmu Jankę do radykalnego działania. Zaangażowanie w ruch klimatyczny dominuje jej codzienność, praca i studia schodzą na dalszy plan. Aktywizm okazuje się formą działania dającą jej siłę i nadzieję.

Wykład o stanie Ziemi - fakty o zmianach klimatu

Pod koniec XIX wieku naukowcy odkryli, że spalanie paliw kopalnych może spowodować nadmierny wzrost temperatury na Ziemi. Mimo płynących od lat ostrzeżeń, walka ze skutkami rosnącej emisji gazów cieplarnianych jest nadal nieskuteczna. Znaleźliśmy się w stanie zagrożenia planetarnego. Musimy zmienić sposób w jaki żyjemy i nasze interakcje z naturalnymi ekosystemami.

Prowadzący:

prof.dr hab.Piotr Skubała - ekolog, profesor nauk biologicznych, popularyzator nauki, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody. Stały współpracownik miesięcznika „Dzikie Życie”, organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej.
 

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu

Zagadnienia związane ze zmianami klimatu z założenia są interdyscyplinarne, a ich omawianie wraz z uczniami musi być dostosowane do poziomu edukacyjnego. Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną założenia i efekty autorskiego projektu pt. „Local and global change Agents”, który został nagrodzony jako projekt roku eTwining w kategorii zmiany klimatu w Portugalii. Główną osią spotkania będzie także omówienie i zaprojektowanie działań na rzecz bioodpadów i ich znaczenia dla środowiska.

Prowadzący: Tomasz Ordza - nauczyciel przedmiotów ścisłych, podróżnik w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Ambasador programu eTwinning w Polsce.

2. Działania wokół filmu "Tiki Felixa" w reżyserii Marka Adama Watersa                                               

16-letni Felix jest przystojny i wysportowany, lecz jego życie nie jest łatwe, bo zmaga się z zespołem Tourette’a. W rozmowie z przyjacielem zwierza się, że inni nie zadają sobie trudu, aby go poznać, ale od razu go oceniają, niekiedy w okrutny sposób. Pozostaje jednak aktywny, trenuje boks i często rozmawia z przyjacielem, próbując poradzić sobie ze społeczną stygmatyzacją. Postanawia też szerzyć świadomość na temat zespołu Tourette'a.

18 listopada, godz. 17:00-18:30 (platforma Zoom)

Wykład: Jak pracować z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami emocjonalnymi i niepełnosprawnością

Podczas wykładu opowiemy o dobrych praktykach edukacyjnych, bazujących na wynikach badań podręczników szkolnych pod kątem niepełnosprawności - które prowadząca koordynuje pod auspicjami Collegium Civitas.

Prowadząca:

Magdalena Szarota - współzałożycielka i członkini zarządu Stowarzyszenia Kobiet Niepełnosprawnych ONE.pl, pierwszej organizacji w Polsce, która zajmuje się podwójną dyskryminacją ze względu na płeć i niepełnosprawność. Od 2006 roku współtworzy organizację Humanity in Action, gdzie inicjuje i współtworzy projekty edukacyjne i aktywistyczne.

25 listopada, godz. 17:00 -19:30 (platforma Zoom)

Warsztat z tworzenia narzędzi wokół filmu

Niska świadomość społeczna na temat różnych niepełnosprawności jest powodem wykluczania, stygmatyzowania i wielu nieporozumień wśród dzieci i młodzieży. To co nieznane, nowe i niestandardowe budzi nasz lęk i prowadzi do irracjonalnych zachowań. 

Warto, a nawet należy, podejmować w przestrzeni edukacyjnej tematy, które wykształcą u uczniów nawyk włączania, a nie odrzucania.

Metoda oparta na pracy z filmem zwiększa skuteczność i efektywność uczenia się oraz zmianę postaw. Dlatego w ramach szkolenia wykorzystamy historię naszego bohatera filmowego Felixa. Podczas warsztatów będziemy analizować film i wydobywać z niego treści, które mogą nam się przydać na lekcjach.

Nauczyciele biorący udział w  warsztacie otrzymają szkielet scenariusza, który wspólnie będziemy opracowywać. Przeprowadzimy burzę mózgów w narzędziu Mentmeter. Omówimy narzędzia i ich funkcjonalności m.in. komiksu (Comixify), elektronicznych opowieści (Storyjumper) czy awatarów (Avatermaker).

Prowadząca:  Zyta Czechowska - nauczycielka, pedagożka specjalna, wykładowczyni akademicka. Nagrodzona tytułem Nauczyciela Roku 2019 w konkursie organizowanym przez "Głos Nauczycielski".

CZĘŚĆ II.

Nauczyciele biorący udział w programie będą mieli za zadanie obejrzenie filmów wspólnie z uczniami oraz przetestowanie narzędzi edukacyjnych wypracowanych na warsztatach. Nauczyciele otrzymają bepłatne kody do obejrzenia filmów na platformie vod.mdag.pl.
 

Organizator: 

Fundacja Okonakino

Partnerzy: Akademia Dokumentalna, Millennium Docs Against Gravity

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030